قصاص در قرون نخستین اسلامی
پایان نامه
- دانشگاه الزهراء علیها السلام - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ
- نویسنده سلما ایناخ
- استاد راهنما علی محمد ولوی احمد بادکوبه هزاوه
- سال انتشار 1393
چکیده
پدیده قصه و قصه گویی در عرب جاهلی رایج بود. قصاص در قبایل خود به قصه گویی و بیان ضربه شست ها، قهر و غلبه های پهلوانان و قهرمانان قبایل خود می پرداختند و این قصه گویی های قصاص جاهلی با هدفِ عبرت آموزی و پند و اندرز و نیز ترغیب و تشویق بوده و با آموزه های دیگر ملل و ادیان در آمیخته می شد. با ظهور اسلام روند قصه گویی در مدت زمان کوتاهی متوقف شد و اندکی پس از رحلت پیامبر (ص) بار دیگر با رویکرد دینی احیا شد. بر اثر این بازتولید، آفاتی هر چند نامحسوس بر متون، افکار و فرهنگ جامعه ی اسلامی تحمیل شد. در این پژوهش، قصاص در دو حوزه ی پراکندگی جغرافیایی در شرق و غرب جهان اسلام، و نیز اشتغال و اشتهار آن ها در عرصه های علمی با روش کمی و فراوانی سنجی به بحث و بررسی گذاشته شده است. در این پایانامه روشن می شود که فراوانی فعالیّت و عملکرد قصاص در مناطق شرقی جهان اسلام بیشتر از مناطقِ غربی بوده است. همچنین، بیشترین فراوانی اشتغال قصاص در حوزه ی قضاوت و اشتهار آن ها در تفسیر و سپس فقه بوده است. فراوانی حوزه های دیگر به هم نزدیک و نسبت به این سه حوزه کمتر است. در مورد فراوانی گرایش های مذهبی قصاص نکته قابل توجه اختلاف معنادار شیعه با بیشترین فراوانی است، به طوری که با 42% نزدیک به نیمی از درصد فراوانی را به خود اختصاص داده است. پس از آن قصاص سنی مذهب و خوارج و قدری قرار دارند و در آخر نیز مرجئه و مشبهه کمترین فراوانی را در گرایش های مذهبی قصاص دارند.
منابع مشابه
اسواران در قرون نخستین اسلامی
اسواران، از لایههای پایین نجبای زمیندار در عصرساسانی بودند که در اثر اصلاحات نظامی و اداری خسرو اول(530-579.م)، برای تضعیف اشراف بزرگ به صاحب منصبان نظامی و لایههای اجتماعی قدرتمندی در ساختار ارتشتاری عهد ساسانی اعتلا یافتند. این گروه از برکشیدگان خسرو در ساختار نظامی بودند که از دیوان دولت مواجب میگرفتند، رشد این دسته از نظامیان که منصب ومقامشان ناشی از وابستگی به اشرافیت کهن قبایلی نبود ب...
متن کاملتعاملات علمی در قرون نخستین اسلامی بر اساس مطالعات باستانشناسی (با تأکید بر نقوش هندسی تزئینات گچبریهای قرون نخستین اسلامی
چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل اندیشهی فلسفی نقوش هندسی گچبریهای قرون نخستین اسلامی میباشد. اندیشهی فلسفی یونانی، به خصوص فلسفهی افلاطون و فیثاغورث از جمله علومی است که بر تفسیر و تحلیل نقشمایههای هنر اسلامی اثرگذار بوده است. مستندات پژوهش، آثار معماری به خصوص گچبریهای گنجینهی اسلامی موزهی ملی ایران است. پژوهش حاضر با استفاده از توصیف، تحلیل و مقایسه تطبیقی اطلاعات گردآوری شده ...
متن کاملاسواران در قرون نخستین اسلامی
اسواران، از لایه های پایین نجبای زمیندار در عصرساسانی بودند که در اثر اصلاحات نظامی و اداری خسرو اول(530-579.م)، برای تضعیف اشراف بزرگ به صاحب منصبان نظامی و لایه های اجتماعی قدرتمندی در ساختار ارتشتاری عهد ساسانی اعتلا یافتند. این گروه از برکشیدگان خسرو در ساختار نظامی بودند که از دیوان دولت مواجب می گرفتند، رشد این دسته از نظامیان که منصب ومقامشان ناشی از وابستگی به اشرافیت کهن قبایلی نبود ب...
متن کامل«حیات فکری مانویان» در قرون نخستین اسلامی
مانی، مدعی پیامبری ایران باستان، در ابتدای تشکیل حکومت ساسانی ظهور کرد. وی با آمیختن ادیان مختلفی چون مسیحیت، یهودیت، بودایی و هندو، توانست به آسانی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم هر منطقه نزدیکی یافته و پیروان فراوانی بیابد. اما پس از مقابله شدید موبدان زرتشتی شکست خورد و سرانجام با سعایت آنان کشته شد و در پی آن، مانویت نیز به انزوا فرو رفت. اما پس از ورود اسلام به ایران، مرحله جدیدی برای فعالیت ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه الزهراء علیها السلام - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023